Weblog

Fouten in enquêtes - meetfouten bij enquête methode

Michael Van Den Reym - 27 Februari 2015

In een enquête kunnen verschillende meetfouten en representatiefouten zich voordien. Een meetfout wordt veroorzaakt door een foute methode bij het uitvoeren van het onderzoek. Een representatiefout wordt gemaakt omdat je niet iedereen, er problemen kunnen ontstaan met het bepalen van de doelgroep en er een non-response bias kan optreden.

In deze blogpost bespreken we de verschillende meetfouten die in een enquête kunnen gemaakt worden.

Meetfouten enquête

Validatie of specificatiefout

Een validatie of specificatiefout kan optreden als je via het enquête-onderzoek bepaalde eigenschappen wil meten, maar dat je het onderzoeksdoel niet goed hebt gedefinieerd en daarom in je vragenlijst eigenlijk iets anders meet. Om een bepaalde is het goed te weten dat je daadwerkelijk meet wat je wil meten.

Een voorbeeld van een foutlopend onderzoek is als je de marktwaarde van huizen probeert te bepalen.

Stel dat je een marktwaarde van een huis probeert te bepalen en je stelt de vraag "Voor hoeveel zou je jouw huis willen verkopen?" . De respondent zal ook een emotionele waarde toekennen en is vaak niet goed op de hoogte van de huidige prijzen van huizen. Hierdoor heb je de waarde die een respondent toekent aan zijn huis, maar niet de daadwerkelijke marktwaarde.

Het is dan ook uiterst belang om voordat je een onderzoek start zeker goed te specifiëren wat je uiteindelijk wil meten en op een kritische manier de vragenlijst te overlopen.

Measurement error

Zelf als je een perfecte vragenlijst hebt opgesteld, is het nog steeds mogelijk dat de respondenten bepaalde antwoorden "fout" invult, dit noemen we de measurement error. Hierbij verschilt het antwoord van de respondent met de realiteit.

Een aantal problemen die vaak voorkomen zijn: 

Sensitieve vragen: bijvoorbeeld heeft u cocaïne gebruikt? Hier zal de respondent vaak niet durven antwoorden

Dubbelzinnige vragen zodat de respondent op het verkeerde spoor gebracht wordt

Geheugenproblemen bij de respondent

Antwoordvolgorde Bij een lange lijst mogelijke antwoorden zal de respondent vaker ofwel een van de eerste of een van de laatste antwoorden aanduiden (dit is zeker het geval bij telefonische enquêtes omdat de respondent niet alles kan onthouden). Bij onze software heb je de mogelijkheid om antwoorden in een willekeurige volgorde te laten tonen om hier bias uit te sluiten.

Verschil tussen interviewers bij een mondelinge enquête

Deze problemen kunnen worden opgelost door duidelijke vragen te stellen, de enquête online af te nemen (bijvoorbeeld via enquetemaken.be), bij een face-to-face interview kunnen de interviewers hiervoor getraind worden.

Processing errors

Als laatste zijn er de verwerkingsfouten of processing errors. De respondent kan een bepaalde afronding maken, bepaalde data kan verdwijnen uit de resultaten. Bij het categoriseren van open vragen kunnen er ook fouten voorkomen.

In een volgende blogpost bespreken we de representatiefouten bij het voeren van een online enquête.


Deel op Facebook Deel op Facebook Deel op TwitterDeel op Twitter


Reacties

Reactie toevoegen
Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie






© 2017 Enquête Maken - VDR WEB