Weblog

Klanttevredenheid meten via een online enquête

Michael Van Den Reym - 25 December 2012

Klanttevredenheid meten via een online enquete

Wat vindt de klant?

Het succes van een onderneming hangt van veel factoren af. Een van die factoren is de klanttevredenheid. Enquêtes geven inzicht, waar de klant op let. Bijvoorbeeld: een banketbakker maakt zulke lekkere gebakjes, dat er regelmatig een lange rij klanten in de zaak staat. Loont het om meer verkooppersoneel in dienst te nemen, om te voorkomen dat klanten uit ongeduld weglopen? Of ziet het publiek het juist als een aanbeveling, dat de winkel altijd vol klanten staat?

Meten is weten

Als u wilt weten waar de klant op let, kunt u dat het beste rechtstreeks vragen. U kunt natuurlijk een professionele enquête naar de klanttevredenheid laten uitvoeren door een gespecialiseerd bureau. Goede vragen formuleren is een kunst. Als er veel van afhangt moet u enquêtes laten opstellen door vakmensen. Dan weet u zeker dat de verzamelde antwoorden bruikbare, betrouwbare informatie opleveren. Als u alleen maar controleren wilt of u op de goede weg bent, is het niet nodig om dure specialisten in te huren. Tegenwoordig zijn er prima hulpmiddelen op het internet, waarmee u gemakkelijk en snel een vragenlijst opstelt en de antwoorden geautomatiseerd verwerkt. Een fraai voorbeeld hiervan is EnqueteMaken. Als u geen moeite hebt met advertentieboodschappen in uw vragenlijst, is EnqueteMaken gratis. Als u een kleine vergoeding betaalt, verschijnen er geen advertentieboodschappen en kunt u uw bedrijfslogo in het vragenformulier opnemen. In alle gevallen maakt u met weinig moeite een volledig functionele online enquête. U hebt geen bijzondere voorkennis nodig en u hoeft er geen speciale software voor te downloaden.

Uitgebreide mogelijkheden

De banketbakker uit ons voorbeeld kan eenvoudig vragen of men het wel of niet eens is met de stelling “De wachtrij in bakkerij X is regelmatig te lang”. Mogelijke antwoorden zijn dan “ja” of “nee”. Hij kan ook vragen: “Hoelang mag het duren voordat u aan de beurt bent?”. Het antwoord kan dan een getal zijn, dat het aantal minuten aangeeft. Ook zijn open vragen mogelijk, zoals “Welk product mist u in ons assortiment?”. U kunt instellen dat het beantwoorden van een bepaalde vraag verplicht is, of dat een vraag juist verborgen moet worden als hij op grond van eerder gegeven antwoorden niet relevant is. Dit is maar een greep uit de vele mogelijkheden van EnqueteMaken. De resultaten komen in een overzichtelijk Word- of Excel-bestand te staan, afhankelijk van het soort vragen. Ook kunt u online statistieken van de gegeven antwoorden bekijken. Het Excel-bestand is geschikt om te importeren in bijvoorbeeld SPSS voor verdere statistische analyse.

Waar wacht u nog op?

Probeer gratis of EnqueteMaken geschikt is voor uw bedrijf. Behalve makkelijk is het trouwens ook nog erg leuk om op deze manier enquêtes over klanttevredenheid of over welk onderwerp dan ook te maken. Als u de smaak eenmaal te pakken hebt, ontdekt u steeds meer toepassingen.


Deel op Facebook Deel op Facebook Deel op TwitterDeel op Twitter


Reacties

Reactie toevoegen
Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie






© 2017 Enquête Maken - VDR WEB