logo enquete maken

Wij delen onze kennis over online enquêtes

Opstellen Verspreiden Analyseren

Enquete Maken Blog

Alles over online enquêtes

Hoe vind je respondenten voor je online enquête?

Leuk, je hebt een enquête gemaakt met onze software. Maar hoe vind je nu respondenten? Een enquête zonder respondenten is zoals een café zonder bier.

Je kan op volgende manieren respondenten zoeken voor je enquête.

Via e-mail

Je hebt een contactlijsten met e-mails? Stuur dan zeker een e-mail uit naar je contacten, maar hou wel rekening met de anti-spam wetgeving. Die unsubscribers haal je er dus best uit 🙂

Social media: Facebook, Twitter, Linkedin

Plaats een oproep op je Facebook, Twitter of Linkedin account. Vraag ook aan anderen om je oproep te delen. Je kan via Enquete Maken gemakkelijk met één muisklik de enquête link op al je social media kanalen verspreiden.

Oproep plaatsen op websites

Je kan de enquête op je eigen website plaatsen. Je kan ook andere websites benaderen met de vraag of ze een link naar je enquête willen plaatsen. Wij bieden een pop-up functie aan waarmee je enquête automatisch kan laten openen bij het bezoek van een website.

Internetforums

Je kan een bericht plaatsen op een internet forum. Er zijn forums voor moeders, voor jongeren, mensen met een bepaalde hobby (vb. fotografie), enz. Zo kan u rechtstreeks de doelgroep bevragen.

Kijk ook zeker eens of er relevante facebook groups beschikbaar zijn. De Facebook groups zijn tegenwoordig de forums van weleer aan het vervangen.

Via respondentendatabase.nl

Respondentendatabase beschikt over duizenden Nederlandse respondenten waarin u een bepaalde doelgroep kan uit selecteren. Ben je lid van enquetemaken.be? Dan krijg je 10 respondenten gratis.

Ook via Intrinsiq kan je heel wat respondenten vinden: http://www.intrinsiq.be/

Snel via online databanken contacten vinden

Een handige tip: via Linkedin kan je actief zoeken naar professionele contacten. Een lijst met alle marketing managers van bedrijven tussen 20 en 100 personen? Met een premium account kan je onmiddellijk alle mogelijke contactpersonen terugvinden.

Ook via Google kan je heel wat databanken bekijken. Allerhande lijsten van scholen, goede doelen, jeugdverenigingen of bedrijven in bepaalde sectoren vind je snel terug op het www!

Adverteren via Facebook

Zoek je een specifieke doelgroep die moeilijk te vinden is? Je kan dan een Facebook-advertentie maken. Het voordeel is dat je heel gericht op woonplaats, interesses, gedrag en allerlei demografische gegevens kan filteren. Zo bereik je zeker jouw doelgroep! Het nadeel is dat je per klik betaalt en niet per ingevulde enquête.

Offline

Lukken de online technieken niet?

Druk dan je enquête bladen af (we hebben ook een printversie), zodat je de enquête ook offline kan verspreiden. Wel de antwoorden dan nog even over typen zodat ze ook in de analyses van de tool terecht komen.

Of nog beter: je kan de respondent met een tablet of smartphone de enquête laten invullen (als je internet verbinding hebt).

Tot slot: schrijf een goede inleidende tekst en maak de vragenlijst niet te lang zodat respondenten niet afhaken.