Weblog

Het non-response probleem bij het afnemen van de enquêtes

Michael Van Den Reym - 1 April 2015

De non-response error wordt veroorzaakt doordat niet iedereen de enquête wil of kan invullen.

We maken een onderscheid tussen "unit non-response", in dit geval zal een respondent de volledige vragenlijst niet invullen en "item non-response" waarbij de respondent wel de vragenlijst invult maar 1 of meerdere vragen niet beantwoordt.

Er zijn twee problemen met non-response:

1) Door non-response zal je uiteindelijk minder resultaten hebben. Als je minder resultaten hebt is je steekproef kleiner en zijn je resultaten minder betrouwbaar voor de volledige populatie. Dit probleem kan je gemakkelijk oplossen door aan meer respondenten te vragen of ze je enquête willen invullen.

2) Een tweede groter probleem is dat er systematische verschillen aanwezig zijn tussen de groep personen die je enquête wel invult en de groep personen die je enquête niet invult. Het louter vinden van meer respondenten zal dit probleem niet oplossen, omdat er een onevenwicht blijft tussen antwoorden van respondenten en niet-respondenten.

Om het non-response probleem op te lossen zijn er twee mogelijkheden

1) Ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen de enquête wel invullen. Dit kan je doen door het gebruik van incentives (beloningen). Je kan ook de respondent meerdere keren benaderen en hierbij verschillende methodes te gebruiken. Bijvoorbeeld eerst via een online enquête, en achteraf telefoneren naar personen die de enquête niet ingevuld hebben. Je kan ook de vragenlijst korter en gemakkelijker in te vullen maken.

2) Herberekenen van de resultaten afhankelijk van hulpvariabelen. Voorbeelden van hulpvariabelen zijn leeftijd, geslacht en regio. Omdat het nooit mogelijk is om 100% van je doelgroep de enquête te laten invullen, is het om echt betrouwbaar onderzoek te verrichten aangeraden om je resultaten te gaan herberekenen. Het is de bedoeling dat je vooraf weet wat de juist aantallen van de hulpvariabelen ongeveer moeten zijn. Bijvoorbeeld 50% mannen en 50% vrouwen.

Zijn bijvoorbeeld vrouwen ondervertegenwoordigd in je onderzoek met 30% en geven ze andere antwoorden dan mannen, kan je de antwoorden van vrouwen een groter gewicht geven en dus meer laten meetellen in het uiteindelijk resultaat.

Wanneer vrouwen dezelfde antwoorden geven als mannen, heeft het natuurlijk geen zin deze correctie door te voeren.


Deel op Facebook Deel op Facebook Deel op TwitterDeel op Twitter


Reacties

Reactie toevoegen
Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie