Weblog

Factoren die het invullen van een vragenlijst beïnvloeden en incentives

Michael Van Den Reym - 20 Juni 2015

Volgende factoren hebben invloed of een enquête al dan niet ingevuld wordt:

Wie heeft de enquête gemaakt? Een officiële instantie of een bedrijf. Wees er zeker van dat de respondent weet van wie de enquête afkomstig is.

De inhoud van de enquête: als het onderwerp van de enquête de respondent intereseert, zal hij deze vlugger invullen.

De naam van de enquête

De manier waarop de enquête verstuurd wordt: via e-mail, telefonish of per post

De ervaring van de interviewer: als de interviewer de respondent contacteert, zullen sommige interviewers vaker medewerking krijgen dan andere

Of je een huishouden of aparte personen wil bereiken

Of de enquête verplicht in te vullen is of niet

De lengte van de enquête: hoe korter, hoe sneller je medewerking krijgt

Wat je doet wanneer de respondent de enquête de eerste keer niet invult (bijvoorbeeld een follow-up e-mail versturen)

Het geven van incentives:

Je kan incentives gebruiken om zo de respons van je enquête te stimuleren. Uit onderzoek is gebleken dat de best incentive een geldbedrag is (en niet bijvoorbeeld een bon) en dat het best is om de incentive vooraf of gelijktijdig met het invullen van de enquête gegeven wordt en niet bijvoorbeeld na een aantal weken. Hogere incentives leiden tot een hogere deelname; maar eens de incentive een bepaalde hoogte bereikte heeft, vlakken de effecten hiervan weg.

 


Deel op Facebook Deel op Facebook Deel op TwitterDeel op Twitter


Reacties

Reactie toevoegen
Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie